Weekendje Lumbini - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Diandra Oosten - WaarBenJij.nu Weekendje Lumbini - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Diandra Oosten - WaarBenJij.nu

Weekendje Lumbini

Door: Diandra

Blijf op de hoogte en volg Diandra

31 Oktober 2012 | Nepal, Lumbini

Dit weekend zijn we met z'n zessen naar Lumbini geweest: De geboorteplaats van Boeddha. We zijn op zaterdagochtend vertrokken met wat moet doorgaan voor een toeristenbus, maar een lokale bus bleek te zijn. Lokale bussen moet je vermijden in Nepal, want die worden echt overvol gepropt. Je eindigt sowieso met iemand op schoot en bij elke bocht klapt er wel iemand tegen je aan. De bussen rijden namelijk als achterlijken en moeten continu koeien, geiten, mensen en andere voertuigen vermijden die kriskras over de wegen rijden/lopen. Wij zaten dus voor 3,5 uur lang in zo’n bus, meer ga ik er niet over vertellen. Het was echt levensgevaarlijk.

Ons hotel in Lumbini was simpel en niet echt schoon, maar prima. We zijn ondertussen wel wat gewent hier. Na ons te hebben geïnstalleerd zijn we naar de Secret Garden gegaan, de plek waar Boeddha geboren is. Dit is een enorme meditatietuin met hierin de tempel van Boeddha en de heilige boom. Secret garden was erg indrukwekkend en mooi. Een van de monniken heeft me zelfs gezegend, dat was erg gaaf. Hierna zijn we terug gegaan en ergens wat gegeten. ’s Avonds zijn we braaf op tijd terug gegaan naar het hotel (voor 22.00uur), want we wilden geen herhaling van vorige week! In het hotel hebben we nog wat gedronken en gepraat. We hebben een heel leuke groep nu en hebben zelfs afgesproken deze zomer met een groepje naar Sensation te gaan in Amsterdam. We maken er dan meteen een weekje Nederland van. Er komen dan mensen vanuit verschillende landen in Europa en misschien zelfs een meisje uit Australië.

Zondagochtend zijn we eerst ergens gaan ontbijten en daarna hebben we fietsen gehuurd. Er zijn namelijk heel veel tempels in Lumbini en lopend kun je ze niet allemaal bekijken in een dag. De fietsen waren mini, echt gemaakt voor Nepalese mensen. Het leverde wel heel grappige foto’s en momenten op. De tempels waren allemaal anders en zo prachtig! We zijn ook naar een paar kloosters geweest, ook dat was erg indrukwekkend. ’s Middags zijn we weer met de bus terug gegaan en we waren dan ook erg blij dat we weer thuis waren. Ik heb nu werkelijk een aantal blauwe plekken en een bult op m’n hoofd!

Eenmaal terug vertelde een van de vrijwilligers (Lieke) dat ze een kindergarden op gaat zetten hier in Bharatpur voor arme mensen. Ze gaat nu voor 2 weken naar Kathmandu om mee te lopen in een kindergarden en om het plan verder uit te werken. Hierna gaan we samen met nog iemand 2 weken trekken in het Langtang gebergte. Eind november komen we terug en kunnen we beginnen met het opknappen van het gebouw en het uitvoeren van de rest van het plan. In de tussentijd regelt iemand van projects abroad de locatie en de eerste kinderen. Ik ga haar helpen om dit alles te realiseren naast m’n werk in het ziekenhuis. Ik heb er nu al heel veel zin in, ik hoop dat het lukt om alles klaar te krijgen in 8 weken! Zij gaat de dag dat Erik aankomt naar huis, dus meer tijd hebben we niet! Gelukkig willen heel veel vrijwilligers helpen!

• 01 November 2012 - 17:40

Mariska:

Hoi Dian,

wat leuk om steeds te lezen wat je allemaal aan het doen bent. Gaaf dat je dit project nu ook mee kan gaan opzetten - nemen anderen het dan weer over als jullie weg gaan? Veel succes ermee, en anders moet je Erik maar even aan de bak zetten als hij er is :P

Liefs,
    Maris

• 01 November 2012 - 22:40

Pap En Mam:

Wat spannend allemaal. Vooral dat je in de geboorteplaats bent geweest van Boeddha. Alleen de bussen zou ik niet meer doen, veel te gevaarlijk :-)

Begrijpen we het nu goed? 'Hierna gaan we samen met nog iemand twee weken trekken in het Langtang gebergte" Hoe zo we? Ga jij ook mee? Is wel gaaf!

We horen het wel, we zijn in ieder geval blij dat het goed met je gaat. Pap en mam

• 02 December 2012 - 15:42

Angelique:

Wat mooi om in de geboorteplaats van boeddha te zijn geweest. Lijkt me erg mooi met al die tempels! Alleen een beetje jammer dat die busrit zo verrot was!
    En wat gaaf naar het Langtang gebergte te gaan!
    Wat is precies een kindergarden?

Liefs Angelique