Kerst in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Diandra Oosten - WaarBenJij.nu Kerst in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Diandra Oosten - WaarBenJij.nu

Kerst in Pokhara

Blijf op de hoogte en volg Diandra

29 December 2012 | Nepal, Pokhara

Vorige week zaterdag was het dan zover, op naar Pokhara voor kerst en het afsluiten van mijn tijd als vrijwilliger. Het was heel vreemd om afscheid te nemen, maar het scheelde dat ik wist dat ik nog eens terug zal komen met Erik. Zaterdagochtend om 10.00 uur de bus gepakt naar Pokhara. De reis was als alle busreizen in Nepal, lang en als je het zonder blauwe plekken overleefd is dat een wonder. We waren om 15.30 uur in Pokhara en zijn toen naar het zelfde hotel gegaan als de vorige keer. Daar had ik me al weken op verheugd, want ons hotel had zachte bedden en meestal een warme douche! Na het inchecken zijn we met de hele groep (ondertussen 8 en morgen komst lieke er nog bij) wat gaan drinken in een leuke bar/club. Het was daar zo gezellig dat we geen zin hadden om weg te gaan om ergens wat te gaan eten, dus hebben we daar gewoon wat hapjes besteld. Elke avond is daar een live band!
De volgende dag heb ik eerst heerlijk uitgeslapen, daarna met wat anderen ontbeten en vervolgens op pad gegaan voor m’n laatste kerstinkopen. ‘s Middags hebben we met z’n allen aan het meer gezeten in het zonnetje en daarna ben ik Lieke gaan ophalen. ‘s Avonds hebben we met z’n allen gegeten en zijn toen nog even wat gaan drinken in de zelfde bar/club.
Woensdag gaan we met z’n 6en alweer naar Kathmandu, omdat de andere 5 vrijdag weggaan. Daarom hadden we besloten zowel kerstavond als eerste kerstdag een kerstdinner te doen. Maandag ben ik met Lieke naar een prachtige tempel gegaan bovenop een van de heuvels aan de overkant van het meer. We hadden een boot gehuurd en zijn naar de overkant gevaren, waar vandaan we naar boven zijn gelopen door een prachtig bos. De tempel was erg mooi, maar het uitzicht op Pokhara en de Himalaya was adembenemend! Na uitgebreid genoten te hebben van het uitzicht zijn we weer naar beneden gelopen en zijn we weer terug gevaren. Eenmaal terug hebben zijn we naar het hotel gegaan voor een warme douche en om ons om te kleden voor het eten. Gister hadden we onze kerstboom al opgezet en deze hebben we met versiering en al meegenomen naar het restaurant. De wandeling duurde hierdoor 10x zo lang, aangezien iedereen onze boom wilde bewonderen en wilde weten waar we die vandaan hadden. Pokhara was dan wel versierd voor kerst, toch waren alle “kerstbomen” gewone bomen met lichtjes, dus een echte kerstboom maakte veel indruk! Een paar mensen hadden ons restaurant gevonden en gereserveerd, dus de rest wist niet wat te verwachten alleen dat er een kerstmenu zal zijn. We waren dan ook enorm verrast toen we binnen kwamen in een mooi restaurant waar alles van hout was, ze een openhaard hadden, een “kerstboom” en waar alle obers een kerstmuts droegen. We hadden onze kerstboom op tafel gezet en het personeel had geregeld dat de lichtjes aanesloten konden worden! Het kerstmenu bestond uit drie gangen met verschillende keuzes. Ik hoefde niet eens na te denken, want er stond kalkoen op de kaart! Hij kon natuurlijk nooit zo goed zijn als die van Erik z’n vader, maar toch! We hebben heerlijk gegeten en na het eten hebben we van een aantal mensen de cadeautjes uitgepakt. De rest zouden we de volgende dag uitpakken, want sommige mensen wilde liever hun cadeautjes op eerste kerstdag geven ipv kerstavond (verschillen in cultuur). Na het eten zijn we nog gaan stappen.
Eerste kerstdag hebben we uitgeslapen en daarna moesten we naar het meer komen. Drie meiden hadden ipv kerstcadeautjes namelijk iets anders geregeld. Ze hadden een soort waterfiets gehuurd en een voorraad verse broodjes, fruit en sap ingekocht voor een echt kerstontbijt/bruch. We hebben een paar uur op het meer doorgebracht met brunchen en de rest van de cadeautjes uitpakken. ‘s Middags heb ik geskyped en daarna zijn we weer naar het zelfde restaurant gegaan voor ons tweede kerstdinner (met de kerstboom!). Na het eten heb ik met m’n ouders geskyped ben ben toen gaan slapen, want de bus ging de volgende dag al om 7.30 uur. Al met al een super kerst gehad met heel veel lol en geweldige mensen om me heen!